Driftsafdelingen blev for første gang introduceret til AGV-systemet i Gødstrup.Driftsafdelingen blev for første gang introduceret til AGV-systemet i Gødstrup. Foto: Dorthe Gærup Nielsen, Kommunikation

11.12.2020

Hvordan fungerer AGV-systemet og hvordan får vi vores arbejdsgange til at hænge sammen, så logistikken omkring vareleverancerne går op? Det var nogle af de spørgsmål, som medarbejderne fra driftsafdelingen skulle forsøge at finde svar på, da de var i Gødstrup i fredags.    

Wrumm… I kælderen under Regionshospitalet Gødstrup drøner AGV'en af sted med en tom vogn på ladet.  

Både på toppen og ved hjulene er den fyldt med sensorer, der sikrer at robotten hele tiden ved hvor den er og ikke kører ind i noget - og på siderne og bagpå stikker de røde nødstop-knapper tydeligt frem, så de er nemme at finde, skulle noget alligevel gå galt.  

I hælene på AGV’en går en blandet flok fra Driftafdelingen sammen med et par af de projektansvarlige fra hhv. Projektsekretariatet og leverandøren. Denne dag er folk fra depoterne og fra afdelingerne i både Herning og Holstebro nemlig i Gødstrup for at stifte det første bekendtskab med det, der forhåbentligt bliver et af deres vigtigste arbejdsredskaber i fremtiden. 

- Det er godt nok stort, siger Majbrit Rosenvinge Nielsen, der er lagermedarbejder i Holstebro. 

Det er første gang hun er her, og både faciliteterne og opgaven med at styre AGV’erne synes at være en smule overvældende:  

- Det bliver noget af et puslespil, siger hun, da gruppen har fået gennemgået arbejdsgangene, omkring hvordan AGV-systemet selv tildeler vognene fra Regionslageret en særlig plads på gulvet, når bare serviceassistenten har sikret at både stregkoderne på vognen og på følgesedlen er blevet scannet. Så kan AGV-en nemlig selv finde og hente vognen, når den er ledig efter en tur.

- Det er noget af en opgave, men når man først får det i fingrene og kommer i gang, så skal det nok gå, siger Majbrit Rosenvinge Nielsen og tilføjer:

- Det bliver godt nok spændende. Som der er nu i Holstebro, flytter vi alle vogne med varer manuelt. Det er tungt. En vogn vejer 150 kg, når den er tom. Med det her system, kommer vi nok til at mærke at vi ikke bliver så slidte længere. 

Der blev flittigt taget billeder, så kollegerne hjemme på afdelingen også kunne få et indtryk af robotten.

Der blev flittigt taget billeder, så kollegerne hjemme på afdelingen også kunne få et indtryk af robotten. Foto: Dorthe Gærup Nielsen, Kommunikation. 

Plads til forskelle

Det er ikke første engang sygehusets medarbejdere stifter bekendtskab med AGV’erne. Også Ernæringsenheden, Apoteket og Sterilcentralen har været på besøg. Og alle har forskellige behov for at kunne bruge AGV-systemet.

- Der kan være forskel på menuerne på skærmene, alt efter om det er køkkenet, apoteket, sterilcentralen eller driftsafdelingen, der skal betjene systemet. Der er kun det på menuen, som netop de skal bruge, forklarer Ole Teglgaard, der er ansvarlig for projektet. Han fortsætter:  

- Vi skal også lave aftaler, om hvornår hver afdeling skal have sine leverancer. Alle kan jp ikke få samtidig, og der skal jo også være nogle til at tage fra på afdelingen, så vognene kan komme i brug igen. 

I kælderen er robotten nået frem til elevatorerne, og uden ydereligere handling fra menneskehånd kører den ind i en den særlige AGV-elevator, og døren lukkes efter den.

Gruppen skynder sig inde i elevatoren ved siden af, så de kan nå at møde AGV’en igen, når den når plan 2. AGV’en er nemlig kodet til at køre vognen direkte fra servicebyen til AGV-rummet ved intensivafsnittet.

- Nå, kommer den baglæns ud af elevatoren? siger Maibrit overrasket, da AGV'en ikke er at se, der hvor menneskerne står af. Så går hun, sammen med resten af flokken, ind i det lille rum bagved elevatorene, hvor AGV'en vil sætte sine varer og eventuelt tage en tom vogn med retur.

I AGV-rummet bagved elevaroren på Intensiv-afsnittet stiller AGV'en sin last og tager tomme vogne med retur.

I AGV-rummet bagved elevaroren på Intensiv-afsnittet stiller AGV'en sin last og tager tomme vogne med retur. Foro: Dorthe Gærup Nielsen, Kommunikation

Tilbage i Servicebyen får holdet mulighed for at stille spørgsmål og få uddybende forklaringer til det tekniske og til arbejdsgangene.  

- Hvad hvis hele skidtet går ned, fordi internettet ryger? Hvad sker der så? Spørger Majbrit Rosenvinge Nielsen. 

- Så kører I ikke noget automatisk. I stedet bliver det nødvendigt at køre vognene ud manuelt med truck. Derfor er det også vigtigt, at I kan finde rundt til de afdelinger og steder, som I leverer til, siger Mads K Christensen, fra leverandøren Gibotech.  

- Som udgangspunkt er det skide spændende. Det er en helt ny verden, siger Casper Bytofte, der er portør i Herning og fortsætter:

- Jeg kan godt tænke: Kan de levere varen? Hvor stabile er de? Det lyder til at der er tænkt på det sikkerhedsmæssige og jeg tror, det bliver til at finde ud af. Det bliver et centralt redskab, der kræver nye rutiner. Så det er vigtigt, at vi bliver dus med maskinerne - de vil være i billedet hele tiden.

AGV'en kører i Gødstrup

Se videoen fra en testkørsel her: 

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.